Wat maakt een goed logo?

31
mrt
8

Wat maakt een goed logo?

Wat maakt een logo nou een goed logo? Dat is een vraag die vaker aan ons wordt gesteld.

Er zijn 5 principes die ieder logo zou moeten nastreven. Met deze principes kun je ieder logo aan de tand voelen. Een goed logo is:

  • Eenvoudig;
  • Herkenbaar;
  • Tijdloos;
  • Flexibel;
  • Gepast.

1. Een goed logo is eenvoudig

Een eenvoudig logo-ontwerp zorgt voor een hoge herkenbaarheidsfactor en zorgt ervoor dat het logo flexibel en memorabel kan zijn. Goede logo’s hebben iets unieks zonder het te overdrijven. Dit principe wordt ook wel het K.I.S.S.-Principe genoemd (Keep It Simple, Stupid). Een logo moet te allen tijde herkenbaar zijn, of je er nou langs loopt of met 70 km/u voorbij zoeft.
Het logo van de grootste schoenenfabrikant ter wereld is bijvoorbeeld een “eenvoudig” vinkje.

Nike-logo

2. Een goed logo is memorabel

Vlak achter het principe van eenvoud volgt het principe van herkenbaarheid. Een goed logo-ontwerp moet herkenbaar zijn. Dit wordt bereikt door het logo eenvoudig te maken en ervoor te zorgen dat het bij het bedrijf past. Een logo hoeft het bedrijf niet letterlijk uit te beelden. Kijk bijvoorbeeld naar het logo van Nike. Het gaat om de herkenbaarheid en de eenvoud van het logo.

3. Een goed logo is tijdloos

Een goed logo is tijdloos – daarmee wordt bedoeld dat het logo de tijd zal weerstaan.

Hoe effectief is een logo na 10, 20 of zelfs 50 jaar?

Een uitspraak die bij dit principe hoort, is “Leave trends to the fashion industry”; de identiteit van je bedrijf is niet bedoeld om vaak vernieuwd te worden. De identiteit van een bedrijf hoort niet de stijl van de massa te volgen, het hoort op te vallen tussen de rest. Het beste voorbeeld is het logo van Coca Cola in vergelijking met het logo van Pepsi. Het logo van Coca Cola is sinds 1885 niet drastisch verandert, terwijl het logo van Pepsi reeds 11 keer aangepast is, bekijk hier de tijdlijn van beide logo’s.

cocacola

4. Een goed logo is flexibel

Een goed logo moet bruikbaar zijn op verschillende media en in verschillende vormen en maten. Om dit te garanderen moet een logo opgebouwd zijn als vector, om ervoor te zorgen dat het logo tot iedere grootte geschaald kan worden zonder kwaliteit te verliezen.

De vragen die je kunt stellen zijn:

  • Is het logo nog effectief als het in de omgekeerde kleurstelling wordt gebruikt? (bijvoorbeeld een licht logo op een donkere achtergrond in plaats van een donker logo op een lichte achtergrond);
  • Is het logo nog effectief als het ter grootte van een billboard wordt gebruikt?;
  • Is het logo nog effectief als het ter grootte van een postzegel wordt gebruikt?;
  • Is het logo nog effectief als het in één kleur/in zwart-wit geprint wordt?

logo-mock-hartstikkegezond

Een manier om een logo flexibel vorm te geven is om eerst te beginnen met schetsen (of met alleen zwart en wit). Zo leg je de focus op het concept en op de vorm en niet op de kleur (die wellicht een bepaald gevoel zal oproepen). Dit is iets voor een volgende stap.

In de startfase van een bedrijf wordt een logo vaak alleen op visitekaartjes, briefpapier en op de website gebruikt. Maar als het bedrijf groeit, wellicht ook op bedrijfskleding, enveloppen, stickers, bedrijfsvoertuigen, noem maar op. Het is belangrijk om het logo flexibel te houden om voorbereid te zijn op de toekomst.

5. Een goed logo is gepast

Een goed logo past bij het bedrijf waarvoor het dient. Bij het ontwerpen van een logo voor een speelgoedwinkel is het gepast om een kinderlijk lettertype en kleurenschema te gebruiken, iets wat minder gepast zou zijn voor een advocatenbureau.

toysrus

Het is ook belangrijk om te vermelden dat een logo niet de dienst of het product van een bedrijf hoeft te tonen. Logo’s van automerken hoeven geen auto’s te tonen, logo’s van bedrijven die computers bouwen hoeven geen computer te tonen. Het Harley Davidson-logo is bijvoorbeeld geen motor en het Nokia-logo geen mobiele telefoon. Een logo is puur bedoeld als identificatie van het bedrijf.

logo-combo

Wat maakt volgens jou een ‘goed logo’? Laat het ons weten!

Reacties

  1. 31 maart 2015 om 11:40

    Apart dat pepsi degene was die begon met de golvende lijnen in het eerste logo. Uiteindelijk heeft coca cola hier meer aan overgehouden. Pepsi lijkt wel te hebben geleden onder een identiteitscrisis. Ze wisten niet zo effectief te branden als coca cola. Hoewel ze een opzet hebben gegeven voor het logo. Pepsi logo vindt ik geen enkele variant mooi van overigens. Goed artikel vic!

    • 31 maart 2015 om 11:47

      Dankjewel Faruk! Ik vind het opmerkelijk dat het logo van Pepsi in sommige stadia eenvoudiger van vorm is geweest, vervolgens weer gecompliceerder (door het dopje) en uiteindelijk weer terug naar een eenvoudig logo.

  2. 31 maart 2015 om 19:34

    Goed bericht Victor, erg goede tips! Ik ben benieuwd naar de volgende berichten!

  3. 31 maart 2015 om 20:56

    Ik vind het logo van blue circle nog steeds ge-ni-aal

    • 1 april 2015 om 05:37

      Met het simpele beeldmerk laten ze zien dat ze de regels durven te breken. Een erg sterk logo dat goed past bij een creatief mediabedrijf.

      Bedankt voor de toevoeging, Lars!

  4. 10 april 2015 om 17:51

    goede referentie voor beginners op het gebied van logodesign!!

  5. Pingback: Een goed logo, HELP! |

Reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Al overtuigd van onze expertise? Vraag vrijblijvend een offerte aan! Offerte aanvragen