5 tips voor een succesvol project

07
aug
5

5 tips voor een succesvol project

Maarten en ik zijn Visia Media begonnen toen we klasgenoten waren op de opleiding Communication & Multimedia Design op Hogeschool Zuyd in Maastricht. We hadden beiden geen ervaring en maakten als het ware een sprong in het diepe. Ondertussen hebben we het één en ander geleerd wat betreft het uitvoeren van projecten en het omgaan met opdrachtgevers.

In dit blogbericht worden vijf tips uitgewerkt die je kunt gebruiken wanneer je als starter aan een project werkt.

1. Kom je afspraken na

Deze tip klinkt logisch en intuïtief, maar veel kleine bedrijven gaan hier de mist in. Mensen die voor een andere onderneming hebben gewerkt zijn vaak onbewust gewend dat deze taak door andere mensen wordt vervuld. Als ondernemer ben je zelf verantwoordelijk voor het op tijd beantwoorden van e-mails en telefoontjes.

Zorg ervoor dat dit gebeurt. Download apps waarmee je notificaties kunt instellen en noteer afspraken altijd op je kalender. Wacht hoe dan ook niet tot vrijdag met het beantwoorden van dat mailtje van maandag. De manier waarop je als ondernemer communiceert bepaalt voor een groot gedeelte de indruk die een klant van je heeft.

Noteer al je afspraken op je (digitale) kalender

2. Wees een goede luisteraar

Je hoeft geen therapeut te zijn, maar je moet voorbereid zijn om goed naar je klant te luisteren. Customer service is erg belangrijk, een klant wilt het gevoel hebben dat hij of zij volledig begrepen wordt.

Luisteren is iets anders dan horen.

Zorg ervoor dat je voorbereid naar een eerste briefing gaat en maak altijd aantekeningen tijdens het gesprek. Dit gaat er niet enkel voor zorgen dat de klant een goed gevoel over je heeft, maar ook dat je een rotsvast product voor deze klant kunt neerzetten. Wat ons naar de volgende tip brengt.

Maak altijd aantekeningen tijdens gesprekken en briefings

3. Ontwerp niets waar je klant niet om gevraagd heeft

Alle ontwerpers hebben een eigen stijl. Echter, wat jij mooi vindt hoeft iemand anders niet persé mooi te vinden. Als creatieveling laat je je soms te veel meeslepen in alle mogelijkheden die je voor handen hebt.

Op communicatief gebied met de klant is dit een dooddoener, een klant wilt gewoon krijgen waar hij of zij om gevraagd heeft.

Uiteraard ben jij de professional, er is niets mis met het begeleiden van de klant en het geven van jouw expert opinion. Denk gerust mee over het project, maar zorg ervoor dat je niet de verkeerde weg inslaat.

Zorg dat je jezelf niet verliest in je vrijheden

4. Wees eerlijk tegen je klanten

Het kan soms eng lijken om ‘nee’ te moeten zeggen tegen klanten. Toch is het altijd beter om eerlijk te zijn, eerlijkheid duurt het langst en het voorkomt dat je beloftes maakt die je vervolgens niet kunt nakomen. Als het tijdsbestek of de prijs van een opdracht je huiverig maakt, praat er dan over met je klant.

Zelfs als je de opdracht daarom moet afwijzen zal de klant je professionaliteit en eerlijkheid waarderen.

Voorkom boze klanten; wees altijd eerlijk

5. Neem je klanten niet voor lief

Soms moet je als startende ondernemer even stilstaan bij het feit dat je betaald krijgt voor iets dat je leuk vindt om te doen. De manier waarop je klant jou ziet als persoon en ondernemer zal hierdoor beïnvloed worden.

Het klinkt cliché maar waardering en een positieve instelling brengen je een heel eind.

Geniet van je werk, je krijgt betaald voor iets dat je leuk vindt

Weet jij nog handige tips voor startende ondernemers of freelancers? Laat het weten in de reacties!

Reacties

  1. 7 augustus 2015 om 18:38

    Dit is mijn #1 tip: ‘Begin op tijd aan projecten!’, om een of andere reden stel ik mijn werkzaamheden vaak te lang uit, dit zorgt dan voor veel onnodige stress en niet de gewenste resultaten..!

  2. 13 augustus 2015 om 22:49

    Ben een heel ervaren onderneming directeur Stalpa.b.v.
    De 5 tips zijn van het grootste belang, maar het belangrijkste ben je zelf als ondernemer. Desepline en cordaat handelen, consequent tijden inhouden, steeds op de zelfde tijden op je werkplek zijn, ook als je geen afspraak hebt ja zelfs waneer je geen opdracht hebt je gaat nooit voor niets naar je werkplek.
    Als je er bent mis je niets, als je er niet bent, mis je alles?
    Groet René Grivec

    • 14 augustus 2015 om 10:20

      Bedankt voor je waardevolle toevoeging René, ik kan het niet meer met je eens zijn!

  3. 6 september 2016 om 11:51

    Voor school heb ik een vraag, als er voor uw bedrijf een drinkgerei zou moeten komen die in het bedrijf staan waar zouden ze aan moeten voldoen?

Reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Al overtuigd van onze expertise? Vraag vrijblijvend een offerte aan! Offerte aanvragen